destinace:

cca 35 minut
kopcovitý (středně náročný)

lesní nezpevněné cesty
NE (k ruinám ANO, dále dle popisu NE)
ANO
žádné, pouze pěšky, (případně přiblížení vlastním vozidlem)

Dnes již spíše návrší s fragmenty ruin připomínají hrad Varta, jenž byl postaven pravděpodobně pány z Vartemberka v polovině 14. století; poprvé je výslovně historickými prameny uváděn roku 1378 jako majetek Beneše Škopka z Dubé. Před rokem 1401 koupil Vartu Jan z Vartemberka a v majetku jeho rodu již hrad setrval i přes několik zástav až do svého zániku po roce 1465, v němž je naposledy uváděn. Dispozice hradu byla dvoudílná. Na jihovýchodní straně je dodnes patrné čtverhranné předhradí chráněné dvojicí příkopů a valem, na jehož vnitřní ploše je navíc patrná výrazná deprese po zaniklé budově. Značně převýšené oválné jádro bylo chráněno hradbou a podle starších popisů v literatuře obsahovalo nejspíše okrouhlou věž v čele a vícekřídlé palácové budovy na protější, jižní straně. Zde se také dochovaly nejvýraznější zbytky zdiva, patrně z nároží jednoho z paláců.

Zbytky hradu jsou mimo značené trasy a jeho ruiny jsou volně přístupné. Osobně doporučuji výlet na Vartu spojit s výletem na Černičky, nebo do Velkého Března na zámek, neboť jsou tyto destinace velice blízko sebe.

Pěší turista (cyklista)

alternativa cesty: Na začátek nás čeká slušné stoupání do Olešnice. Od rozcestníku se ve směru, kterým ukazuje dostanete na hlavní silnici, která neúprosně stoupá cca 500 metrů do Olešnice. Na jejímž vrcholu najdete po pravé ruce točnu autobusu, po levé pak boží muka. Vydejte se z křižovatky cestou dolů do Olešnice. V místě kde je silnice v Olešnici nejníže položená narazíte vpravo na most přes potok. Ten přejděte a pokračujte dále po asfaltové cestě, která se stáčí kolem dětského hřiště nejprve lehce doprava a pak dále vzhůru. Kde zmizí v lese a přechází na lesní cestu. Asi po 100 chůze metrech po lesní cestě ve svahu nad Vámi vlevo si dovolím upozornit na největší jeskyni v neovulkanitech v České republice. Jde o Loupežnickou jeskyni, ta patří k největším puklinovým jeskyním u nás. Celkové délka chodeb je 130 metrů. Od vchodu klesá o 36 metrů. Šířka chodeb je od 20 centimetrů do 2,5 metru. Nejvyšší výška prostor je asi 8 metrů. Bohužel Vás zklamu, je celoročně zamčena mříží, vstup do ní je velmi úzký a pro laika nebezpečný. Do jeskyně vstupují jen speleologové s lezeckým vybavením. Jeskyně slouží jako rezervace netopýrů.   Po dalších cca 200 metrech se cesta na Vartu pravotočivě obtáčí kolem malé louky a za ní v lesním porostu je chováno návrší s pozůstatky hradu Varta. Lépe je struktura hradu viditelná v zimním období, přes léto musí člověk spíše domýšlet jeho rozvržení.

Po prohlídce ruin hradu Varta doporučuji pokračovat až do malebné usedlosti Varta. Za ní vás čeká průchod polností až k rozcestí a zde se buď můžete po výhledu na údolí s řekou Labe pustit buď zpět nebo doporučuji stočit se vlevo, kde asi po 500 metrech dorazíte do Velkého Března a zde navštívit zámky Velkého Března a omrknout pivovar. Nebo se na rozcestí dát vpravo a vyrazit třeba kolem vršku Varta (neplést s pozůstatky hradu) na Černičky nebo obec Březí a odtud zpět do Svádova. Na Vartě se dobře rozhlédněte po zvířatech na zdejších pastvinách. Pokud by k Vám přišel třeba…. třeba velbloud nedivte se, tady je to normální.  Cesty jsou všechny opět neznačené, ale zřetelné a s nějakou z mapových aplikací v mobilu se určitě zorientujete v členitém, ale přehledném terénu.